plantages Frederiksdorp, Bakkie en Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van steeds - WaarBenJij.nu plantages Frederiksdorp, Bakkie en Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van steeds - WaarBenJij.nu

plantages Frederiksdorp, Bakkie en Peperpot

Door: Marjan van den Bos

01 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Zaterdagmorgen zijn wij vanaf Leonsberg opgehaaald met een bootje en via de Surinamerivier, langs het fort Nieuw Amterdam, de Commewijne rivier opgevaren. Om 10.00 uur wandelden wij de voormalige koffieplantage Frederiksdorp op, aan de rechteroever van de Commewijne rivier. De huidige eiganaren van de plantage, Ton en Marianne Hagemeijer,
hebben met veel inzet en doorzettingsvermogen deze voormalige plantage omgetoverd tot een klein maar bijzonder hotel, bestaande uit het plantagehuis,6 appartementen, met een bar en een restaurant als centraal ontmoetingspunt. Alle historische gebouwen zijn in oude luister hersteld en Ton weet ons alle ins- en outs te vertellen van het gehele renovatie proces, dat hijzelf heeft geinitieerd en begeleid. Het resultaat mag er zijn en wij genieten van de prachtige omgeving, groene velden met palmenbomen in alle soorten en maten, bloeiende bougainvilles, kokosbomen, de rust en het heerlijke eten dat Marianne ons voorschotelt: vooral de saotosoep vind ik heerlijk en aangezien ik het recept heb gekregen van haar zal dit nog vaak gegeten gaan worden in NL!
Het is een weekend geworden van onthaasten in dit "Vredigoord". Af en toe wordt de rust verstoord als er wat dagjesmensen langskomen die worden rondgeleid op de voormalige plantage en dan na een drankje weer verder de Commewijnerivier afzakken, op ontdekkingstocht naar andere plantages die een bezoekje waard zijn en om een beeld te kunnen vormen van het leven ooit op de plantages.

• 02 December 2008 - 10:16

Floris Frackers:

Hoi Marjan en Guno,
    leuk om al jullie belevenissen een beetje mee te beleven. Dan is het leven in Rijswijk een stuk saaier (en kouder). Jullie zullen inderdaad wel veel te verwerken hebben aan het einde van de dag. Uit jullie verslag maak ik op dat er best veel werk te verzetten is in Suriname. Het zou me dan ook niets verbazen als dit nog een staartje krijgt. De aanhouder wint!

groet Floris

• 02 December 2008 - 14:41

Mariska:

Hoi Marjan en Guno,

De foto's zijn wederom prachtig! Ik ben echt jaloers op de ervaringen die jullie opdoen en natuurlijk het warme weer. :-)
    Ik ben benieuwd wanneer we in Paramaribo een kantoor gaan openen.

gr.
    Mariska

• 02 December 2008 - 21:31

Arnout:

Hoi Dame en Heer,

Goed om op de foto's te zien van wat jullie daar aantreffen. Je handen gaan jeuken om er direct mee aan de slag te gaan,
    ook buiten de stad zijn veel panden om me te klussen. Toch maar een kluspool van collega's samenstellen ?
    Geniet nog even van de omgeving en het weer. Voor de terugreis, doe die dikke trui en winterjas maar in de handbagage, het temperatuur verschil is nl. 30gr.

Gr. Arnout