steeds meer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van steeds - WaarBenJij.nu steeds meer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van steeds - WaarBenJij.nu

steeds meer

Door: Marjan van den Bos

03 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo Steedsmensen en andere belangstellenden,
Nog even een half uurtje rustig zitten in Eco Resort boven de receptie waar mannen gezellig aan de bar hangen.
Gisteravond had ik samen met Guno echt een heel lang verhaal samengesteld, maar er ging iets mis met het bewaren ervan. Toen dus maar veel foto's toegevoegd.
Ons programma is behoorlijk vol, maar als het even kan las ik toch wel een siesta in. Guno is onvermoeibaar en legt telkens weer nieuwe contacten met "oompjes" of "verre neven", die ik dan 's avonds ook moet ontmoeten vanwege de netwerken in Suriname. En verder probeer ik erachter te komen waarom al die volwassen mannen hier op hun fietsen rondrijden of gewoon op straat lopen met een vogelkooitje in hun hand met daarin een zangvogeltje. Ivonne moet mij dat ook maar eens gaan uitleggen, want echt begrijpen doe ik het niet. Wij houden marmotten of kavia's als de kinderen klein zijn, hier houdt Guno zelfs twee zangvogeltjes op zijn hotelkamer. Maar ja, hier is het Suriname en gaat alles anders. Hoewel, met de geplande contacten gaat het eigenlijk heel prima en als je hier mensen belt met de vraag of je ze vandaag of morgen nog kunt spreken, dan maken ze altijd tijd voor je, ook al kennen ze je niet. Ook de doorverwijzingen van bekenden naar derden verlopen hier heel soepel. En men komt ook echt op de afgesproken tijd en plek!
Verder is het heel goed dat we ze een Steeds-mapje met inhoud en Steeds-pen kunnen geven, evenals de Steeds-stick met de presentatie erop. Men is daar echt content mee!

Vandaag hebben we een lange rit gemaakt naar de Noordwesthoek van Suriname en hebben we gekeken bij plaatsjes als Groningen, Wageningen en uiteindelijk Nickerie. Terug af en toe in de Tropische regenbuien gereden op wegen die vol liepen. Het westen van Suriname is veel dunner bevolkt en de percelen zijn er beter verzorgd en de huizen minder verkrot, maar toch, voor mij blijft het wennen dat er zoveel slecht onderhouden en half in elkaar gezakte huizen zijn, waarin nog mensen wonen. Hier vanavond op de terugweg een hele discussie over gevoerd waar dit nu aan ligt en waarom de maatschappij/overheid zich daar niet verantwoordelijk voor voelt om dat op peil te brengen. Zijn we nog niet uitgekomen, zal ook nog wel even duren om dat te doorgronden.
Enfin, ondertussen gaan wij door met onze missie om hier de meest geschikte pilot te vinden en een bureau en/of stichtingen met welke wij een samenwerkingsverband aan kunnen gaan ivm de Twinning subsidie. Morgenochtend hebben wij het gesprek met de directie en het bestuur van de Stichting Gebouwd Erfgoed Suriname en ga ik nu stoppen om dat gesprek nog wat voor te bereiden.
Wij genieten de komende dagen nog van de hoge temperaturen hier en wensen jullie veel warmte en succes toe met alle voorbereingen voor het Sinterklaasfeest!

• 03 December 2008 - 11:28

Gerard Van Schilt:

Beste collega's

Misschien is er nog een aanschrijvingsproject te regelen. Lijkt me niet moeilijk.

Het vernieuwen of indien mogelijk herstellen van de houten constructie's.

Veel plezier en succes verder

• 03 December 2008 - 11:29

Gerard Van Schilt:

Beste collega's

Het vernieuwen of indien mogelijk herstellen van de houten constructie's.

Veel plezier en succes verder

• 03 December 2008 - 11:42

John Storm Van Leeuw:

Jammer dat ik hier niet eerder van gehoord heb.
    Ik heb zelf van 1950 tot 1964 in Suriname gewoond en heb tot 1975 regelmatig mijn ouders bezocht.
    Heb er nog steeds familie, en kennissen ,wonen en via die weg nog mede-eigenaar van een pand in de binnenstad van Paramaribo.Succes

• 03 December 2008 - 13:02

Ralf Maes:

Maak er iets moois van.

succes met de missie

• 03 December 2008 - 14:41

Marja Langenberg:

Hallo Marjan, Guno, Poul,

Wat een plezier om te lezen en plaatjes te kijken, ik ben gepast jaloers op jullie ervaringen. Jullie hebben het goed voorbereid en ook met Guno's contacten komen jullie al een aardig eind in het vinden van potentiele projecten en goede zaakwaarnemers. Ik heb alle vertrouwen in een goede afloop en ben benieuwd naar de bilaterale vervolgen.
    Tot ziens in ons koude land, Marja

• 03 December 2008 - 15:02

Eva Van Rheeden:

Hoi Marjan en Guno,

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo goed doen.

Geniet er maar van, en koop een goede plu voor als jullie weer in Holland aankomen...

De vogeltjes brengen geluk, en houden het boze oog weg (bijgeloof)

• 03 December 2008 - 16:56

Yvonne Verbaan:

Hallo collega's over zee,

Goh, wat kun je toch veel contacten leggen in nog geen 2 weken tijd. Geweldig hoor!

Geniet nog maar even van Suriname, de heerlijke temperaturen, maar vooral van jullie zoektocht naar dé pilot.

Groet en succes,
    Yvonne

PS Misschien is dat wel wat voor onze nieuwe huisvesting, een mooie serie foto's van geluksvogels.